עו"ד מסלה אייצ'לותם
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

חדלות פירעון ופשיטת רגל

 
 
פשיטת רגל
 
 
 
אנשים רבים לוקחים הלוואה מהבנק בשביל פתיחת עסק, חתונה, טיפול רפואי ועוד. הלוואות הן חובות לכל דבר, וחובות צריך להחזיר. הבעיה מתחילה כשאין את הכסף הדרוש להחזרת החובות, ואי אפשר לעמוד בהחזרים.

ברגע שיש עיכובים בתשלום החוב, הבנק שולח מכתב התראה. זו נקודת אזהרה ראשונה, לפני שהמצב מסתבך אפילו יותר. במידה שלא מתקבלת תשובה למכתב ההתראה, והחובות עדיין לא שולמו, הבנק יכול להגיש תביעה לבית משפט.
 
 
 
 
 
הסדר נושים
 
 
 
לבעל החוב יש שתי אפשרויות:
  • להגיע להסדר חדש ישירות מול הבנק המלווה
  • לפנות לייעוץ משפטי ולגשת להליך של פשיטת רגל

מה קורה כשעורך הדין נכנס לתמונה?

רוב הלקוחות פונים לעורך דין כבר כשמגיע מכתב ההתראה הראשון. מעטים מתעכבים ופונים אחרי שכבר קיבלו הגבלות מהוצאה לפועל. בכל מקרה, אם לא הושג הסדר ישירות מול הבנק, עורך הדין מתחיל לחקור את המקרה לעומק ולשאול הרבה שאלות. למשל: מה גובה החוב? האם החייב עובד וכמה הוא מרוויח? האם יש ערבים – ואם כן מיהם? אולי אפשר בכל זאת להגיע להסדר מול הבנק, כדי להימנע מפשיטת רגל?
 
 
 
 
 
איחוד תיקים בהוצאה לפועל
 
 
 
יש אלטרנטיבות לפשיטת רגל:
  • הסדר נושים – הקפאת הליכים לתביעה עד הגעה להסדר מול בית המשפט. בית משפט ממנה נאמן לביצוע הסדר, ועל החייב לשלוח בקשה להסדר לכלל הנושים. לאחר מכן, הנושים מגישים לבית משפט תביעות חוב.
  • איחוד תיקים בהוצאה לפועל – הגשת הצעה לכלל הנושים בגובה 30% מהחוב לפני הסדר. עורך הדין פותח קופת נאמנות ללקוח, בה הוא מפקיד את הכסף המיועד להסדרים.
 
 
 
 
 
רק במידה שהאלטרנטיבות לא רלוונטיות, ממשיכים להליך פשיטת רגל:
  • מגישים לכונס הרשמי בקשה לפשיטת רגל.
  • במידה שהחוב נוצר בתום לב, הכונס הרשמי מאשר את הבקשה. במידה שהחוב נוצר שלא בתום לב (מרמה, אלימות, גניבה וכד'), הוא לא יאשר את הבקשה.
  • ברגע שכן מתקבל אישור לפשיטת רגל, פותחים תיק בבית המשפט המחוזי.
  • בית המשפט מוציא צו כינוס – מינוי עורך דין שינהל את התיק וקביעת היקף החובות של החייב והסדר התשלומים (כמה ישלם, באיזו תדירות ולמשך איזו תקופה). כל סכום כסף שמגיע לחייב לאורך תקופה זו (מקסימום שנה ו-8 חודשים לפי חוק), נכנס לקופת הכינוס.
  • בסוף התהליך נקבע דיון בהכרזה של החייב, ומכריזים עליו כפושט רגל – וכך נרשם הסטטוס החדש שלו בכל הבנקים.
  • במידה שלפושט הרגל אין נכסים או רכוש לתת לנושים, הוא ממשיך בתשלומים במשך כ-3 שנים נוספות. לפעמים גם מגדילים את הסכום.
 
 
 
הסדרי חובות
 
 
 
הפטר לאלתר
במקרים מסוימים, לפושטי רגל אין שום דרך להחזיר את הכסף שהם חייבים – והם מגיעים למצב של חוסר כל, בלי שום פרוטה לאוכל ולמחיה בסיסית. במידה שזה המצב, מוחקים את החובות לאלתר ומשאירים לחייב רק את ההגבלות השונות שהוטלו עליו.

הסדרי חובות

כאמור, זו דרך המאפשרת לחייב להגיע להסדר ללא הליך פשיטת רגל. הפתרון מתאים למשל לעסקים ולחברות שנפגעו מבחינה כלכלית ורוצים להשתקם, או לאנשים פרטיים שנקלעו לחובות ורוצים להגיע להסדר בכוחות עצמם. בסופו של יום, מדובר בתהליך שמונע מהחייב הרבה אי-נעימות והתעסקות עם הוצאה לפועל.

במסגרת התהליך, בודקים את גובה החובות ויכולות ההחזר של החייב. בהתאם לממצאים בונים תוכנית עבודה, שתאפשר מוסר תשלומים ריאלי ומניעת חובות חדשים. במקביל, יועץ לכלכלת המשפחה במשרד מדריך את החייב כיצד יכול לחסוך כסף ולקבל עוד אוויר לנשימה.
 
 
 
 
אין ספק שהתהליך מורכב ולא פשוט, אבל זה גם לא סוף העולם. אם נקלעתם לחובות, תוכלו להשתקם ולהתחיל מחדש.

עו"ד מסלה אייצ'לותם יהיה רשת הביטחון שלכם וילווה אתכם אישית לכל אורך הדרך.
לתיאום פגישה חייגו 077-2714062.